Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

4. Sommerkoncert

Dato
Tirsdag d. 3. august 2021, kl. 19:30
Sted
Sct. Mortens Kirke, Kirketorvet 10, 8900 Randers C
Medvirkende
Martin Schmeding, Leipzig
Pris
fri entré

Tirsdag d.3.august kl. 19.30 er der igen sommerkoncert i Sct. Mortens Kirke i Randers. Og denne gang er det ingen ringere end professor i kunstnerisk orgelspil ved Mendelssohn-Bartholdy-konservatoriet i Leipzig, Martin Schmeding, der gæster byen.
   Schmeding har vundet flere priser ved orgelkonkurrencer end de fleste, og har høstet stor international anerkendelse for sine mange cd-indspilninger.
   Ved koncerten i Sct. Mortens Kirke har han sammensat et program, der under overskriften "Fantasi", rummer værker af bl.a. Buxtehude, Bach, Liszt, Reger, Alain og Whitlock.

Martin Schmeding fortæller selv om aftenens program:

"Alle værkerne på aftenens program er forbundet gennem ordet ”fantasi”. Spontan improvisation er den reneste form for fantasi i orgelmusik og findes i musik gennem århundreder. Mange af disse improvisationer er senere blevet til nedskrevne kompositioner. Men ideen om fleksibilitet og fantasi omkring visse aspekter i musikken, f.eks. lyd, arkitektur og performance kan forekomme på mange forskellige måder.
   Percy Whitlock må regnes blandt de vigtigste britiske organister og orgelkomponister i det 20.århundrede. Som elev af Villiers Stanford og Vaughan Williams blev han berømt for sin improvisationskunst. Han sammensatte fire eksempler på disse “Extemporizations” i en cyklus af kortere orgelstykker: Fanfare er et typisk højtideligt orgelpræludium, der omgiver en udtryksfuld melodisk midterdel, og benytter sig i vid udstrækning af orglets rørstemmer.
   Den ungarnske Reger og Bossi-elev Antalffy-Zsiross, der emigrerede til USA og blev organist i den berømte nybyggede Radio City Hall i New York, improviserede i mange forskellige populære stilarter. Et af hans mest geniale og berømte koncertstykker er Scherzo over et billede af Arnold Boecklin, ”Sportive Fauns”, der maler et ekspressionistisk musikalsk landskab.
   Jehan Alain brød sig ikke om den strenge undervisning og råd han modtog af sin lærer Marcel Dupré – han forsøgte i stedet at finde inspiration i musik fra fjernøstlige kulturer, som den javalenske Gamelan-musik, i gregoriansk sang eller jazz. Hans anden Fantasi, som giver et indtryk af hans frie sind og tanker, præsenterer to kontrasterende temaer som udvikles til højeste virtuositet.
   De nordtyske Præludier og Toccataer er ideelle eksempler på en kombination af frie og strenge passager i en større komposition. Især Præludium i E-dur af Dietrich Buxtehude viser mange forskellige karakterer og pludselige ændringer i den følelsesmæssige affekt.    Johann Sebastian Bach besøgte sit store idol Buxtehude, da han var ung organist i Arnstadt, og blev påvirket af hans frie måde at komponere og spille orgel på. Han adopterede denne stil i sine kompositioner, og det høres tydeligt i Fantasi og Fuga i g-mol. Fantasien er et af Bachs mest harmonisk udtryksfulde orgelværker, og fugaen er sandsynligvis improviseret af Bach under en koncert i Hamburgs St. Catherines kirke i 1720.    Ifølge Carl Czernys kommentarer, viser Ludwig van Beethovens eneste klaverfantasi med sine pludselige skift, skalaer og modulationer mesterens improvisationskunst. Også en anden klaverfantasi bliver ved denne koncert spillet i en orgeltransskription: Franz Liszt’s Legende om St. Francois de Paule, der går på bølgerne – et meget farverigt og suggestivt lydmaleri af det stormfulde hav.
   Max Reger kaldte Bach musikkens begyndelse og slutning. Efter at have været nødt til at vende tilbage til sine forældres hjem efter et sammenbrud, komponerede han over en meget kort periode på 2-3 år de fleste af sine store orgelværker, som han kaldte ”sine elefanter”. Fantasi og fuga over BACH, dedikeret til Joseph Gabriel Rheinberger, der kaldte stykkerne uspillelige, har med sin virtuose og udtryksfulde fortolkning af det kromatiske BACH-motiv en central position både i Regers samlede værker og i den tyske senromantiske orgellitteratur."

Der er fri entré til koncerten