Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

Veni Creator Spiritus

Dato
Tirsdag d. 18. maj 2021, kl. 19:30
Sted
Sct. Mortens Kirke, Kirketorvet 10, 8900 Randers C

”Jubii, vi må holde koncerter igen”. Begejstringen er stor hos organist ved Sct. Mortens Kirke, Christian Præstholm. Han giver tirsdag d.18.maj koncert på kirkens store symfoniske orgel. ”Veni Creator Spiritus” er koncertens overskrift. ”Kom, Helligånd” og den indeholder fransk musik komponeret til tiden omkring pinse. 

Christian Præstholm fortæller: Jeg har haft rigtig god tid til at forberede koncerten, for det var oprindeligt planen, at jeg skulle have spillet den for et år siden, som optakt til pinsen 2020. Og faktisk er aftenens hovedværk et af de værker jeg har arbejdet allermest intenst med i mit musikalske liv. Olivier Messiaens Messe de la Pentecôte (Pinsemesse) fra 1950 spillede jeg til min debutkoncert fra konservatoriets solistklasse tilbage i 1999. 

Messiaens Pinsemesse er i 5 satser. Som i al Messiaens musik er det de store ting i livet, som er på spil. Troen, kærligheden, tiden, naturen… og i dette værk krydret med masser af fuglesang (bl.a. lærker og solistisk solsort), faldende vanddråber, ildtunger og brølende drager. Hans musik er altid meget farverig, og formår at trække uventede klange ud af instrumenternes dronning. De 5 satser i Messiaens Pinsemesse er komponeret, så de falder sammen med den katolske messes faste led, og det gav mig den idé at flette den sammen med et andet 5-satset værk skrevet til Pinse. Fem vers over hymnen Veni Creator, komponeret af en af fransk barokmusiks mest lysende begavelser, Nicolas de Grigny, som døde i 1703 i en alder af kun 31 år. Som hos Messiaen er fransk barokmusik er også kendetegnet ved en udstrakt brugt af orglets karakteristiske klangfaver. Og ved en udstrakt brug af ornamenter, altså udsmykninger, triller, forsiringer af den musikalske linie. Undertiden så meget, at det kan være vanskeligt at følge den melodi der ligger bag.

Ved koncerten flettes de to værker ind i hinanden, så man hører 1.sats af Grignys Veni Creator fulgt af 1.sats af Messiaens Pinsemesse. Så 2.sats af Grigny, 2.sats af Messiaen, etc… ”Jeg har ikke før prøvet at flette to værker sammen på denne måde, men tror der vil opstå en rigtig fin dialog mellem 2 værker skrevet med 250 års mellemrum – begge komponeret til brug ved gudstjenesten Pinsedag.” fortæller Christian Præstholm. 

Derpå følger Charles Tournemire’s Fresque Symphonique Sacrèe, det allersidste værk fra komponistens hånd, komponeret i hans dødsår 1939. Tournemire var en fuldstændig formidabel improvisator og det meste af hans musik bærer præg af en fri og improvisatorisk tilgang til musikken. Således fandt han det ofte for bundet at skulle holde sig indenfor en bestemt taktark. Det betyder en ret fri tilgang til tempoet, og at der i dette værk ikke er noteret én eneste regulær taktstreg (!) Men det er pinsemusik og i værket kombinerer han flere melodier som hører pinsetiden til – bl.a. samme melodi som Nicolas de Grigny brugte i sit værk. 

Og samme melodi finder vi også i aftenens sidste værk, koralvariationer over Veni Creator, komponeret af Maurice Duruflé, Også dette værk har 5 satser, først fire meget korte og forskellige variationer, og til slut en fejende flot og stormfuld finale. 

Der er fri entré til koncerten, men krav om fremvisning af gyldigt coronapas.